tirsdag 22. april 2008

Babytepper med "oppskrift"! :)

Så er babyteppene endelig ferdige og fotograferte!
Denne ideèn fikk jeg av Ann Rita, mange gode ideèr hun :)
Når jeg skriver oppskrift i anførselstegn, er det fordi dette er mer et forslag til hvordan man kan gjøre det! Tidligere har jeg og heklet et sånt ensfarget med en annen farge rundt kanten ,fint det også,, det er bare fantasien som setter grenser...
Men som koseteppe til en liten gullklump har jeg kommet frem til at ca 80 x 80 cm er en grei størrelse og det blir teppet om du bruker samme garntykkelse og heklenål.

Altså:

garn; babyull
nål: 2,5

legg opp ei lang rekke med luftmasker (du kan jo telle de ved å gange opp antall rapporter men det gidder aldri jeg), rekken må være bredere enn du ønsker teppet.
begynn med en stav i fjerde luftmaske fra nåla og hekle 6 staver i påfølgende luftmasker, hopp over to luftm. hekle 6 staver, deretter hekler du to luftmasker før du igjen hekler 6 staver uten å hoppe over noen luftm. på rekken din,
hopp så over to luftm. før du hekler 6 staver igjen.
nå har du heklet to rapporter!
fortsett til ønsket bredde, på mine tepper er det 17 rapporter.
når du er kommet til enden av rekken skal det ikke hekles 6 staver, men 7 staver, dette blir penest! du snur med tre luftm og hekler så en stav i den første staven deretter 5 staver til.
inne i teppet er det altså alltid 6 staver men du slutter alltid med 7 og begynner med tre luftm og 6 staver(=7 staver)
når du har heklet teppet så langt som du ønsker er det flere muligheter til bord rundt teppet, jeg har prøvd to forskjellige,
på "gutteteppet" er det to fastmaskerader med grått og to mastmaskerader med lime, husk å hekle en eller to ekstra fastmasker i hjørnene!
på "jenteteppet" er det heklet "vifter"; 7 staver i samme punkt/masker, deretter "legges" viften med en fastmaske en stavlengde unna før du hekler 7 nye staver i et nytt punkt ca en stavlengde unna der igjen.

Gi meg gjerne tilbakemeldinger hvis du prøver dette eller hvis du syntes dette var et UTROLIG håpløst forsøk på å lage en oppskrift!

LYKKE TIL!

her er det sol og fint vær, så nå skal jammen vinduene få hilse på såpevannet :):)

2 kommentarer:

Evami sa...

Du e bare så produktiv du:) Skulle ønske at jeg hadde de evnene der,men jeg har nok ikke det. Koser meg med å se på din flotte produksjon istedet for:)

Ann Rita :-) sa...

Fine oppskrift!!!!! Du e gode!!! Dei som ikkje forstår detta får holda seg til frimerkesamlingen!!! :-)